Leren op afstand
Lieve kinderen,
Hier vinden jullie het vervolg van de opdrachten. Er staat telkens bij vermeld voor welk leerjaar de opdracht bedoeld is. Maar misschien vind jij een opdracht van een hogere of een lagere klas ook wel fijn om te doen. Kijk wat haalbaar is. Veel plezier ermee!
Dikke knuffel,
Juf Petra
Oh ja! Je bekijkt deze website best op een computerscherm (niet op een tablet of smartphone).
Tweede, derde en vierde leerjaar
Tijdcapsule
Weet jij wat een tijdcapsule is? Een tijdcapsule is een kistje dat je vult met dingen en/of informatie. Dat kistje wordt dan opgeborgen (soms zelfs begraven) om op een bepaalde datum weer geopend te worden. Wie die capsule vindt en opent, krijgt een beeld van het dagelijkse leven in het verleden.
Maak je eigen tijdcapsule. Gebruik hiervoor dit boekje 'De corona tijdcapsule' . Het zal je over enkele jaren een beeld geven van een periode in je leven die je niet bewust hebt meegemaakt, omdat je nu nog erg jong bent. Het zal je vertellen hoe het leven was tijdens het thuisblijven. Je kan schrijven over je interesses, wie er toen allemaal thuis woonden, wat jullie zoal deden, hoe het was om les te krijgen van op afstand, enz. Het kan erg fijn zijn om dit samen met je mama en/of papa te doen. Doe dit niet vlug - vlug. Neem er je tijd voor.
bron en afbeelding : jufmaike.nl
Ga dan op zoek naar een doos die je kan vullen met dingen uit deze tijd. Een krant, een tekening, een foto, een kaart van oma en opa, ... allemaal voorwerpen die je zullen herinneren aan deze bizarre tijd. Je kan bijvoorbeeld een schoenendoos gebruiken. Beplak de doos met mooi papier. Dan nog even versieren en je doos is klaar.
Stop het corona tijdcapsule boekje en je voorwerpen in de doos. Verstop de doos of begraaf die in de tuin. En dan ... afblijven. Open de doos pas over enkele jaren. Ik ben er zeker van dat je dit erg leuk gaat vinden om te doen, maar ook om de doos later terug te vinden. Veel plezier ermee!
Tijdcapsule vijfde en zesde leerjaar
Vierde, vijfde en zesde leerjaar
Iedereen Bednetter
Herinner jij je nog onze laatste dag op school? Dat was geen gewone schooldag. Iedereen zat toen in pyjama in de klas want het was pyjamadag. Dat deden we uit solidariteit voor alle kinderen en jongeren die wegens ziekte niet naar school kunnen en leren via afstandsonderwijs. En zie ons hier nu zitten ... . Door de coronamaatregelen zijn we allemaal een beetje Bednetter. Gek hé?!
Lockdowntips
Voor Bednetters is leren op afstand niet nieuw. Zij zijn quarantaine-experts en willen iedereen tips geven die je kan gebruiken in deze moeilijke tijd. Kyana is 16 jaar oud en praat over 3 thema's die iedereen nu bezighouden : gezondheid, onderwijs en vriendschap. Laat je inspireren!
Je kan haar lockdowntips op de Bednetwebsite lezen.
afbeelding : Bednet.be
Via deze werkbundel leer je de werking van Bednet kennen. Alle antwoorden vind je op de website van Bednet. De werkbundel is zo opgesteld dat je er zelfstandig mee aan de slag kan. Sommige opdrachten zijn makkelijk, andere best pittig. Wie durft er zijn tanden in zetten? Veel succes!
Alle klassen
De kraskaart
Langsgaan bij oma en/of opa zit er nu even niet in. Gelukkig kun je wel op andere manieren contact houden. Met deze kraskaart kan je een 'bloemetje' sturen om ze een steuntje in de rug te geven. Kras de bloemen open (door met de muis over het hart van de bloem te 'krassen') en ontdek leuke vragen en challenges die je op afstand kunt doen met jouw oma en opa! Deel vervolgens de kaart eenvoudig via Whatsapp of mail deze naar je oma of opa. Veel plezier ermee!
Je vindt de kraskaart hier .
afbeelding : zapp.nl
Tweede en derde leerjaar
Zo help je mee om de verspreiding van het virus te stoppen.
Word jij ook een held tegen corona?
Je kan je eigen stoere heldenposter maken. Klik op de knop onder de tekst. Op de website voer je je je naam in. Je kiest een thema, de kleur van de poster, je haarsnit, ... Je kan je eigen heldenposter printen of er een kleurplaat van maken. Hieronder zie je mijn exemplaar. Leuk hé?!
Iedereen kan zijn steentje bijdragen en op zijn manier een held zijn. Geniet van dit kort filmpje van hondje Pip. Hij wil zo graag een blindengeleidehond zijn maar hij denkt dat hij het niet kan. En dan gebeurt er iets waardoor hij een held wordt. Klik op de afbeelding om naar het filmpje te kijken.
afbeelding : Studio Kimchie
Vijfde en zesde leerjaar
Boekentip
"Waarom mag ik oma en opa niet meer zien?"
In het boek "Monsterlijke microben" legt viroloog Marc Van Ranst op een eenvoudige en duidelijke manier uit wat verschillende - goede én slechte - microben met ons doen. Je krijgt antwoord op vragen als :
- Waarom moet je je handen wassen voor het eten?
- Is het coronavirus het gemeenste virus dat er bestaatn?
- Zijn er mannelijke en vrouwelijke bacteriën?
- Welke virussen heeft de mens overwonnen?
- ...
Het boek nodigt je uit om zélf te onderzoeken (hé, dat is zedenleer!) : kweek je eigen bacteriën en doe de truc met de aardappel. Zo word je zelf een microbioloog.
afbeelding : nieuwsblad.be.
Lees een stukje uit het boek of bekijk dit filmpje.
Misschien vind je het boek in de bibliotheek. Je kan het ook online bestellen. Dan wordt het met de post opgestuurd. Handig hé. Jouw mama en papa weten zeker hoe dit moet.
Haal de onderzoeker in jezelf naar boven!
Doe zoals wetenschappers en ga op onderzoek. Denk na over berichten over het coronavirus, over je eigen kennis over het virus, over informatie uit je omgeving (bijvoorbeeld wat anderen zoal vertellen). Wees kritisch en check alles, vergelijk met de wetenschappelijke info uit bijvoorbeeld het boek "Monsterlijke microben" dat speciaal voor kinderen werd geschreven. Maak tijdens je onderzoek gebruik van onderstaande vragenlijst.
Derde en vierde leerjaar
Boekentip
Het coronavirus. Wat kinderen moeten weten.
Je bent nu veel thuis. Je hebt dus veel tijd om een boek te lezen. Dit is een gratis e-book voor kinderen van 9 of 10 jaar met heldere uitleg. Voor jongere kinderen kan er uit voorgelezen worden. Wat is het coronavirus, en waarom heeft iedereen het erover? Dit e-book beantwoordt heel veel vragen en geeft een heldere uitleg over het coronavirus en de gevolgen ervan, zowel op het gebied van gezondheid als in het dagelijks leven.
Wil je het boek graag lezen? Klik dan op de afbeelding.
bron en afbeelding : Ketnet.be
Alles oké in jouw bubbel?
Heb je 't moeilijk in je kot? Te weinig plaats? Geen tuin? Vaak ruzie thuis? Ben je verdrietig? Loop je de muren op van verveling? Mis je je vrienden zo erg dat het pijn doet? Is er niemand die écht naar je luistert?
Surf naar www.awel.be of bel gratis 102.
AWEL luistert naar alle kinderen en jongeren.
Kijk hier naar de video.
bron : awel.be
Derde en vierde leerjaar
Ik verveel me!
Wist je dat experts zeggen dat het best oké is om je af en toe te vervelen? Je vervelen is zelfs nuttig want
- je ontdekt je talenten
- je wordt er creatief van
- je krijgt meer motivatie
Dus ... Voel je dat verveel-gevoel, denk dan YES en doe er even niets mee. En laat je verrassen door wat er gebeurt.
Maak een Blijf-in-je-kot-pot
Je hebt nu een grote zee van tijd. Schrijf eens al je ideetjes op papiertjes en steek
ze in een ideeën-pot. Heb je even geen idee? Trek dan een kaartje en laat je verrassen!
afbeelding : Knaplab Coronaboekje
Heb je weinig ideeën? Kijk dan even hier. Je vindt er wel honderd kant-en-klare ideetjes die je in je pot kan stoppen.
Zin in een liedje? Ik verveel me zo.
Eerste en tweede leerjaar
Zorg nu voor de bijen
Het gaat niet goed met de bijen. Elk jaar zijn er minder. De bijen worden ziek omdat er gif op de bloemen en de planten zit. Van dat gif gaan ze dood. En er zijn meer huizen en wegen en dus minder bloemen en planten. Dus moeten de bijen veel verder vliegen en worden ze erg moe.
Mensen hebben bijen nodig. Zonder bijen groeien er geen fruit en groenten. Dan kunnen we geen appels en peren meer eten. En ook geen gezonde groenten.
Wil je véél meer weten over bijen? Luister dan hier .
Babette, één van de jongste imkers van België
Babette (10) geeft het voorbeeld. Ze zag op de televisie dat het niet goed gaat met de bijen. Ze wilde heel graag iets doen om de bijen te helpen en plaatste bijenkasten in haar tuin.
Kijk hier .
Wat kan jij doen?
Jij kan ook helpen! Je bent nu heel veel thuis. Verveel jij je in je kot? Dan is dit een leuke activiteit! Zaai en plant bloemen, in je tuin of in een pot. Of maak een bijenhotel. De bijen zullen je dankbaar zijn.
Verhaal Bijen in nesten
vierde, vijfde en zesde leerjaar
Niet storen a.u.b.
Jullie werken nu thuis aan schooltaken. Dat vraagt aandacht en discipline. Bereid je voor, eet iets voor je aan je schoolwerk begint en ga nog een keertje naar 't toilet. Zorg voor zo min mogelijk afleiding en spreek goed af met je ouders, broer, zus, ... Als jij je moet concentreren op je schoolwerk en dus niet gestoord wil worden, hang dan een deurhanger aan de klink van je deur. Zo weet iedereen dat je bezig bent. Of gebruik hem als je even alleen wil zijn, want daar heb je af en toe nood aan, zeker nu we zo veel thuis zijn. Print de deurhanger, versier hem naar je eigen zin. Knip, vouw, plak ... en hij is klaar om aan de deurklink van je kamer te hangen.
Tweede leerjaar
Boekentip
Het bloebelletjesbos
We zitten veel meer in ons kot. Dat merken we ook aan de natuur. Dieren komen op straat nu ze niet, of toch véél minder, gestoord worden door het verkeer. In Venetië, dat is een oude stad die ligt op het water, zien mensen nu vissen, krabben en zelfs een hele grote kwal omdat het water zo schoon is geworden.
Mensen gaan vaker wandelen en fietsen. Want dat mag nog. Misschien heb jij het geluk om dicht bij een bos te wonen. Maakte jij al een lentewandeling? In de buurt van Halle is er een heel bijzonder bos : Het bloebelletjesbos. Grote mensen noemen dat bos "Het Hallerbos". Het kleurt in de lente helemaal paars door de boshyacinten. Dit jaar komen er véél minder wandelaars. En dat is goed voor het bos. Want wandelaars zijn niet altijd even lief voor de natuur.
Heb je zin in een sprookjesachtig verhaal? Dan is het boek "Het bloebelletjesbos" een aanrader. Je kan het bestellen via de website van de boekhandel. Of misschien vind je het in de bibliotheek. Bij dit boek hoort een lesmap met leuke activiteiten voor kinderen.
afbeelding : pajot-zenne.be
In het bos gelden regels. Die zijn er om de natuur te beschermen. Jij weet vast hoe het moet.
Zie jij wat er op de prent fout gaat? Kan je vertellen hoe het wel moet? Klik op de afbeelding hierboven om die te vergroten.
Natuurspeurbingo
Is er geen bos vlakbij maar heb je wel een tuin of een ander stukje natuur in de buurt? Ga dan op ontdekking en prikkel je zintuigen. Neem de natuur-speur-bingo-kaart mee naar buiten en voer de opdrachten uit. Met respect voor de natuur uiteraard ;-)
bron : despeurzoekers.nl
Eerste en tweede graad
Vier op een rij!
Deze opdrachten zorgen ervoor dat jij je gelukkiger voelt of je maakt er anderen gelukkig mee. Waardoor jij je ook weer gelukkig voelt :-) Hou je gezond bezig en wees dankbaar en lief voor mekaar. Veel plezier ermee!
bron : https://padlet.com/nczbasisonderwijs/no69vtwoarc3ybi0
Zesde leerjaar
Wetenschappers op zoek naar een vaccin!
Het coronavirus is het gesprek van de dag. Mensen willen dat er gauw een geneesmiddel en een vaccin worden gevonden. Hoe vlugger, hoe liever. Wetenschappers werken er hard aan. Maar zo snel gaat dat niet.
Tijdens een pandemie vallen ze snel terug op bekende onderzoeksmethoden zoals proeven op dieren. Maar ... Mogen mensen dieren gebruiken om medicijnen en een vaccin te testen? Dieren worden ziek gemaakt om ze nadien (hopelijk) weer te genezen. Is dat niet zielig? Doet dat geen pijn? Waarom maken ze niet meer gebruik van alternatieve manieren om te testen, want die bestaan? Onder grote mensen wordt deze discussie vaak gevoerd. Er zijn voor- en tegenstanders. En wat denk jij?
afbeelding : proefdiervrij.nl HLN NOS
Bekijk deze uitzending van Karrewiet en ook dit nieuwsitem uit het jeugdjounaal . Daarnaast heb ik nog een video van de Nederlandse schooltelevisie die meer informatie geeft over dierenproeven. Maar omdat ook jonge kinderen deze website bezoeken, wil ik hem hier niet plaatsen. Niet dat hij erg gruwelijk is, hoor ;-) maar uit ondervinding weet ik dat gevoelige kinderen dit liever niet zien . Wil je de video toch bekijken en ben je een leerling van het zesde leerjaar, stuur me dan een bericht via de contactpagina. Dan stuur ik je de link naar de video via e-mail door.
Luister ook eens naar de mening van de minister van dierenwelzijn en enkele kinderen.
Wil je nog méér weten over proeven op dieren, kijk dan naar deze video :
Waarom proefdieren nodig zijn voor een coronavaccin.
Voer uiteindelijk een gesprek met je ouders over dit onderwerp. Hoe denken zij over dierenproeven? Je zal zien dat het niet makkelijk is om tot een 'juist' antwoord te komen op de vraag : moeten proeven op dieren verboden worden of niet? Het wordt vast een pittig gesprek.
Ben je na dit alles klaar om een antwoord te geven op de vraag : Wat zou jij doen met de proeven op dieren als jij minister van dierenwelzijn was? Kruip in de huid van de minister en laat je mening horen in een filmpje. Stuur je het filmpje door? Ik ben erg benieuwd.
En nu even ontspannen
Zoek 10 woorden in deze woordzoeker. De woorden staan horizontaal, verticaal en diagonaal.
Eerste en tweede leerjaar
Hoe gaat het met Knubbe?
Wil je weten hoe het met Knubbe gaat? Wil je weten hoe hij met deze lockdown omgaat? Dat hoor je in dit verhaal. Vraag mama of papa (of misschien oma of opa tijdens een videogesprek?) om het voor te lezen. Nadien kan je met het boekje "Hallo! Ik ben Corona" ,dat je onderaan deze pagina kan downloaden, aan de slag gaan of werken in het bundeltje onder de afbeelding.
afbeelding : pngtree.com
Knubbe knutselen
Print de afbeelding, neem je kleurpotloden en je stiften en kleur alles netjes in. Knip dan de stukjes uit en ... puzzelen maar. De onderdelen maak je aan mekaar vast met splitpennen. Heb je die niet? Laat het even weten via een berichtje. Dan zorg ik ervoor dat ze klaar liggen op school en kan je ze komen afhalen.
bron : digimores.org
Knubbe tekenen
Leer hoe je een schattig beertje tekent. Kijk naar het filmpje en doe mee. Klik op de afbeelding om het filmpje te starten.
Puzzelen : De berenvrienden
Eerste en tweede leerjaar
Hoe gaat het met jou?
Dit is een leuke activiteit om te doen als je niet naar buiten kan omdat je geen tuin hebt of als het buiten te koud, te nat, ... is.
In dit boekje vertelt het coronavirusje over zichzelf : wat het is, wat het doet, hoe je het krijgt en hoe je kan voorkomen dat je het krijgt. Maar het virusje wil ook weten hoe het met jou gaat? Hoe voel jij je in deze coronatijd? Wat wil jij weten over het virus? Wat zou jij zeggen als je het virusje zou tegenkomen?
Maak je eigen Eerste-hulp-koffertjes met allerlei hulpmiddeltjes die jou kunnen helpen als je boos, bang, verdrietig, ... bent.
En ... denk ook eens na over wat jou allemaal blij maakt in deze tijd. Neem een blad en schrijf het op, of teken het, knip, plak, ... Maak er iets moois van. Ik weet zeker dat jij hier vrolijk van wordt.
bron : https://padlet.com/nczbasisonderwijs/no69vtwoarc3ybi0